گردشگری در ایران

معرفی مناطق گردشگری ایران

گردشگری در ایران

معرفی مناطق گردشگری ایران

پل خواجو استان اصفهان

جمعه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ب.ظ
  • پل خواجو یکی از پل های تاریخی اصفهان است که به عنوان زیباترین پل زاینده رود و اصفهان از آن یاد می شود.
  • قدم زدن بر روی این پل می تواند یکی از لذت بخش ترین لحظات را برای شما خلق کند.
  • اطراف این پل به هنگام غروب و اوایل شب، محلی برای خوشگذرانی مردم به شمار می رود.
  • یکی از زیباترین پل های جهان در عصر خود بوده است.
  • کم نیستند پل هایی که دو سوی زاینده رود را به یکدیگر وصل می کنند؛ اما حال و هوای خواجو به گونه ای دیگر است. این پل چهره ای متفاوت دارد که به واسطه آن به عنوان زیباترین پل اصفهان شناخته می شود. پل خواجو در شرق سی و سه پل قرار دارد و علاوه بر معماری چشم نواز، نقاشی های زیبایی را نیز به نمایش می گذارد و قسمت میانی آن همچون نگینی می درخشد. ویژگی های معماری و استفاده از تزئینات کاشیکاری سبب شده تا این پل از دیگر پل های زاینده رود مشهورتر شود و به عنوان یکی از زیباترین پل های جهان در عصر خود به شمار آید. این پل، به دستور شاه عباس دوم صفوی و بر روی خرابه های پل حسن بیک بنا از دوره تیموری ساخته شد تا ساحل شمالی و جنوبی زاینده رود را به هم متصل می کند. در گوشه های ضلع شرقی پل خواجو دو شیر سنگی به چشم می خورد که احتمالا نماد سپاهیان بختیاری و محافظ اصفهان در عصر صفویه هستند.

     فاصله کف پل تا بستر رود 11 پله است که از سنگ ساخته شده اند. دهانه های پل، از آجرهایی هستند که به دقت تراش‌خورده اند و در بخش میانی آن نیز سدهای چوبی برای گرفتن جلوی آب رودخانه تعبیه شده اند. این پل محلی برای گذر بوده، ساختمان موسوم به شاه نشین در میان آن نقش محل اقامت موقت شاه را داشته و در مواقع نیاز سد و آب‌بند نیز می شده است. 

    به دلیل ارزش این اثر تاریخی، نامش از تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۱۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

  • پل خواجو | محلی برای خوشگذرانی

    در برخی منابعِ معماری به این نکته اشاره شده که پل خواجو کاربردی مانند پل طبیعت تهران داشته و تنها یک گذرگاه ساده نبوده است. این پل طراحی شده تا مردم در کنار عبور از آن در گوشه هایی توقف کنند و در کنار یکدیگر خوش بگذرانند.

  • در منابع تاریخی به دفعات، به آذین بندی پل و برگزاری جشن در نزدیکی آن اشاره شده است. در کتاب عباسنامه تالیف محمد طاهر وحید قزوینى به سال ۱۱۱۰ تا ۱۰۱۵ هجری قمری چنین توصیفی از پل خواجو وجود دارد:

    و در هر مجلسى فرش هاى قالى کرمانى و قائنى افتاده بود و در هر حجره ‏اى شاهد سنبل مو بر پاى ایستاده و جوانان خطه ارم عباس آباد و سیمبران خوش آب و رنگ هندو و ارامنه شمشاد قامت گل رخسار مجلس را به صورت نگار گردانیده بودند و اعلیحضرت ضل‏ اللهى کامران و کامیاب تا حین طلوع صبح عالمتاب در عبارت شرقى پل مزبور استراحت و امرا و مقربان و ملازمان هر یک در حجرات مختلف خود غنودند.

     در قصص الخاقانى تالیف ولی قلی بیگ شاملو درباره تاریخ مختصر صفویه، نقل شده است:

    در سال (۱۰۶۰ ه.ق) که پل ساخته شد و به پل شاهى شهرت یافت بعد از تعطیلات نوروز آن سال برحسب فرمان شاه عباس ثانى پل را آیین بندى و چراغان کردند و هر یک از غره ‏هاى آن را یکى از امراء و بزرگان تزیین نمود و براى جشن مهیا گردید و شعراى مشهدى قصیده‏اى در ۴۵ بیت و نیز صائب تبریزى قصیده‏اى در وصف آن چراغانى و جشن سروده‏ اند.

    پلی که هنوز می شود بر روی آن لذت برد

    امروزه نیز به رسم دیرین مردم به هنگام غروب و شب به کنار این پل می آیند و لحظاتی خوش را برای خود می آفرینند. قدم زدن بر روی این پل یکی از فعالیت های مورد علاقه گردشگران این شهر به شمار می رود و تماشای جلوه های متفاوت آن برای شان لذت بخش است.

    بساط خوشی و شادمانی در کنار خواجو همیشه برپاست؛ از نوازندگانی که هنرشان را به نمایش می گذارند تا بچه هایی که با خنده و شادی، فضایی متفاوت را به وجود می آورند.

    گهگاه هم مسئولان برنامه هایی خاص را در این پل به اجرا در می آورند که از میان آنها می توان به نورپردازی سه بعدی در نوروز اشاره کرد.


Related image

Image result for ‫پل خواجو‬‎



  • اسرار و حقایق جالب پل خواجو
  • از معماری شگفت انگیز و اصول ساخت پل که بگذریم، حقایق جالبی درباره پل خواجو وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. البته این ها تنها بخشی از شگفتی های پل هستند و حقایق شگفت انگیزتر را می توانید در بخش معماری همین مطلب بخوانید.

    پل آب دوست: پِی های پل خواجو برای پایداری احتیاج به آب دارند و آب نه تنها باعث فرسایش آن نمی شود بلکه آن را مستحکم نیز می کند.

    قبله نما: نزدیک به مجسمه شیر و در تخت سنگی که در سمت شمال پل قرار دارد، قبله نمایی به شکل آفتاب تعبیه شده است.

    شمع خواجو: یکی از جالب ترین رازهای خواجو در شمع های آن نهفته است. اگر کسی در طبقه پایین پل و در منتهی الیه عرشه (لبه) آن بایستد و با زاویه ٣٩ درجه نسبت به افق، نگاهی به ترکیب طاق ها، نشیمن گاه ها و دیواره ها بیندازد، متوجه شمعی خواهد شد که از ترکیب این فضای سه‌بعدی و از محل برخورد دیواره‌های پیشین و پسین پدیدار می شود. این شمع به صورت کامل است و اشک‌هایش نیز بر روی آن دیده می شود که خود از فلسفه ای خاص حکایت دارد.

    عقاب خواجو: اگر از بالا به پل نگاه کنیم، ساختار آن همچون عقابی است که بال خود را گشوده و در حال پرواز بر روی زاینده رود است. کنگره های طبقات مختلف پل تصویری از پرهای عقاب را تداعی می کنند و برآمدگی های شاه نشین طبقه دوم پل مانند سر عقاب به نظر می رسد.

    علامات عجیب و غریب: با کمی توجه به سنگ های طبقه پایینی پل متوجه علامت های عجیبی می شویم که مشخص نیست به دست چه کسی یا کسانی کنده کاری شده است. حرف و حدیث درباره این علائم زیاد است. برخی می پندارند که هر کدام از این علامت ها مخصوص یک سنگتراش عهد صفوی بوده و به این وسیله در پایان کار تعداد سنگ تراشیده شده توسط هر شخص و مزد او تعیین می شده است. برخی دیگر آنها را علایم حروف الفبای یونانی می دانند و معتقدند در عهد صفوی در ساخت پل خواجو از سنگ های ویرانه های کاخ های دوران ساسانی در منطقه جی اصفهان استفاده شده است که برخی از سنگ‌تراشان آنها یونانی بوده اند. به هر حال حقیقت هنوز مشخص نیست و این راز همچنان ذهن بسیاری را به خود مشغول می کند.

    سنگ قبرهای مرموز: در حفاری هایی که در سال ٨٨ برای ترمیم و بازسازی پل انجام شد، سنگ قبرهای بسیار نفیس و قدیمی به همراه تعداد زیادی تخته سنگ‌های حجاری شده با همان علایم عجیب و غریب حجاران کشف شدند که بیشتر آنها در طی همان عملیات از میان رفتند و تعدادی نیز به موزه سنگ تخت فولاد انتقال داده شدند و در آنجا نگهداری می شوند.


راه دسترسی

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، پل خواجو

پل خواجو خیابان کمال اسماعیل و بلوار آیینه خانه را به یکدیگر مرتبط می کند؛ پس می توانید از هر یک از این مکان ها به آن دسترسی داشته باشید.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اتوبوس: از خطوطی استفاده کنید که در ایستگاه پل خواجو توقف می کنند و با کمی پیاده روی از سمت خیابان کمال اسماعیل وارد پل شوید.

مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به پل خواجو، ایستگاه سی و سه پل است که آن هم حدود 2 کیلومتر از مقصد شما فاصله دارد و باید پس از پیاده شدن از مترو تاکسی سوار شوید. در صورت استفاده از این گزینه از سمت بلوار آیینه خانه وارد پل می شوید.

دیدنی های اطراف

دیدنی های اصفهان بی شمارند و شما می توانید در کنار بازدید از پل خواجو در این شهر، به سراغ جاذبه های دیگر هم بروید. در اینجا تعدادی از این جاذبه ها و فاصله شان با پل خواجو را آورده ایم:

باغ گل های اصفهان | 1.4 کیلومتر

سی و سه پل | 2.6 کیلومتر

میدان نقش جهان | 2.8 کیلومتر

چهلستون | 3.2 کیلومتر

کاخ هشت بهشت | 3.8 کیلومتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی