گردشگری در ایران

معرفی مناطق گردشگری ایران

گردشگری در ایران

معرفی مناطق گردشگری ایران

جاذبه های دیدنی استان کویری کرمان

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۰ ق.ظ

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

 

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی 

کرمان شهری هست که آثار باستانی زیادی را در خود دارد، همین طور باغ های زیبای از دوران قبل در این شهر خود نمایی می کنند. مسئولان کرمان درصددند تا گردشگری استان را رونق دهند و از هر فرصتی برای معرفی جاذبه‌های آن بهره گیری شود اما فعالان گردشگری می گویند شهر کرمان هتل مفید کم دارد.

کرمانی‌ها زمانی در کوچه و خیابان شهرهای خود گردشگران زیادی را می دیدند که به مشاهده ارگ بم و باغ شازده ماهان می‌رفتند و از بازار مسگرهای کرمان خرید می کردند و طعم فالوده شیرازی را می‌چشیدند و بعد با چمدانی پر از مس و جعبه‌های کلمپه راهی کشورشان می‌شدند. اما پس از آنکه زلزله بم همه ی ایران را غمگین کرد، گردشگری این استان هم نیمه تعطیل شد.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

مردم تمام هم و غم خود را برای بازسازی بم گذاشته بودند و کمتر کسی به فکر جذب گردشگر برای این استان بود. از طرفی تبلیغات منفی علیه ایران و بخش‌هایی از این استان موجب شده بود تا بعضی از کشورها از جمله استرالیا برای فرستادن گردشگر به این استان تردید داشته باشند.

 

اما اکنون مسئولان استان کرمان درصدد برآمده‌اند تا رونق گردشگری استان را در کنار همه ی برنامه‌هایی که برای مردم بم دارند در دستور کار قرار دهند. آن‌ها متوجه شدند که در بخش گردشگری از شهرهای اصفهان و شیراز و یزد عقب مانده‌اند و باید سریع‌تر فکری به حال آن کنند. حتی می خواهند میزان اقامت گردشگران خارجی را در شهر بالا ببرند.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

در این راستا برنامه‌های مختلفی دارند. یکی از این برنامه‌ها کمک به بخش خصوصی برای اجرای همایش‌ها و برنامه‌هایی هست که در سطح جهانی مطرح می شود. قرار هست که ماراتنی با حضور قوی‌ترین دوندگان کشورهای جهان در کویر لوت برگزار شود این گردشگران و دوندگان از ۷ کشور جهان به ایران می آیند تا دومین ماراتن بزرگ ایران را در گرم ترین نقطه جهان تجربه کنند. در طول برگزاری این برنامه رسانه‌های خارجی زیادی این رویداد را دنبال می کند

 

غیر از آن یکی از ماجراجویان و طبیعت‌گردان ایتالیایی در روز ٣٠ تیر ماه به گرم‌ترین نقطه کویر لوت که گندم بریان نام دارد می رود تا در این روز که دمای هوای منطقه گندم بریان به ۶۵ تا ٧٠ درجه می رسد، در یک روز ٨٠ کیلومتر راه را بدود. به همراه او دو نفر از کارشناسان رکوردهای گینس حضور پیدا میکنند تا این رکورد را در کتاب رکوردها ثبت کنند با این اقدام کویر لوت نیز برای نخستین بار وارد لیست رکوردهای گینس می شود.

 

اما رویدادهای ملی نیز در این استان کم اتفاق نمی‌افتد همین چند روز پیش بود که جشنواره موسیقی محلی برای چندمین سال پیاپی در کرمان برگزار شد تا همۀ هنرمندان از سراسر کشور به این استان بیایند و برنامه اجرا کنند. چرا که این استان در حوزه موسیقی نیز حرفها برای گفتن دارد.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

بیشترین بوم‌گردی در کرمان

در کنار این رویدادها، بخش خصوصی نیز از سال‌های پیش اقدام به راه‌اندازی و تولید مجتمع‌های پذیرایی و اقامتی کرده هست حتی در بخش واحدهای اقامتی اگرچه این استان هنوز از کمبود مراکز اقامتی لوکس رنج میبرد اما مردم محلی در شهرستان‌ها منزل‌های محلی خود را برای حضور گردشگران آماده کرده اند

 

تا جایی که کرمان بیشترین تعداد اقامتگاه بوم گردی را به خود اختصاص داده هست یعنی چیزی حدود ۱۱۰ اقامتگاه بوم گردی در استان وجود دارد که گردشگران خارجی زیادی نیز از انها استقبال کرده اند به خصوص در کویر شهداد.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

در کنارش مسئولان استانی در تلاشند تا تورهای آشناسازی متعددی را برای گروههای گوناگون مرتبط با حوزه گردشگری برگزار کنند تا اقدامی‌برای شناسایی اکثر جاذبه‌های این استان باشد. از برگزاری سفر رسانه ای تا سفر فعالان گردشگری که میتوانند در حوزه ورود گردشگر خارجی به این استان تاثیرگذار باشند.

 

یکی از این برنامه‌ها با حضور رئیس جامعه تورگردانان ایران، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی برگزار شد. این برنامه را اتاق بازرگانی کرمان به همراه یکی از آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی برگزار کرد تا بتواند سهمی‌در این رویکرد استانی داشته باشد.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان از این گروه خواست به آن‌ها بگویند که کرمان با چه نامی‌اکثر شناخته شده هست و چه ویژگی آن می تواند به برند تبدیل شود.

 

او معتقد هست که در بین مسئولان استان اتفاق نظری وجود دارد و آن رشد صعودی میزان گردشگران خارجی استان هست به همین علت میخواهند که متناسب با نیاز توریست خدمات ارائه کنند در این اساس بازهم به کمک فعالان گردشگری نیاز دارند تا نواقص را ببینند و به آن‌ها مشورت و توصیه دهند.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز معتقد هست که در هیچ جای کشور نزدیک به سه هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری تعریف نشده هست از این میان نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ میلیون تومان نیز شروع شده و در آینده نیز کرمان تحت تاثیر این برنامه‌ها قرار می گیرد.

 

تنوع شیرینی و غذا در کرمان عجیب هست

جاذبه‌های گردشگری کرمان اگرچه عمده هست اما شناخته شده نیست حتی اگر به گفته جهانشاهی این استان جزو استان‌هایی باشد که بیشترین پروژه گردشگری برای آن تعریف شده هست. محمدحسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره گفت: ما نتوانسته‌ایم

 

از جاذبه‌هایی که داریم فرصت‌سازی کنیم. کاری که همۀ جهان انجام میدهند و تقویمی‌از مناسبت‌ها و برنامه‌های گردشگری ارائه می کنند. چه اشکالی دارد اگر روزی را برای مشاهده ستاره‌های کویر به جهان معرفی کنیم و یا چرا هنوز نتوانسته ایم به جهان بگوییم که کرمان کوه‌هایی با ارتفاع چهار هزار و ۱۰۰ متر دارد که بلندتر از ترکیه هست.

 

کرمانی گفت: تنوع شیرینی و غذا در کرمان عجیب هست اما رستوران‌های کرمان هنوز در منوی خود آن را ندارند و باید آن‌ها را در منزل‌ها پیدا کرد. غذای ایران و ترکیه اشتراکاتی دارد اما ترکیه غذا های ما را به نام خودشان ثبت میکنند مثل دلمه. ولی ما هنوز در رستوران‌ها چنجه و کباب میبینیم. در حالی‌که جهان روی توریست شکم چرانی کار میکند که فقط دوست دارد سفر کند و غذا و شیرینی بخورد.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز بر این باور هست که بعد از زلزله بم وقفه‌ای در ورود گردشگر خارجی به کرمان ایجاد شد که باید این وقفه را جبران کرد.

 

او کرمان را شایسته برگزاری برنامه‌های جهانی دانست و گفت: بهتر هست که مسئولان در کرمان به این فکر باشند که یک روزی را در تقویم به نام روز کرمان در نظر بگیرند مثل کاری که تبریز برای سال ۲۰۱۸ انجام داد تا بخش خصوصی بتواند در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور آلمان، این استان را نیز معرفی و برای ورود گردشگران خارجی به کویر کرمان تبلیغ کند.

 

وی به برگزاری ۵ رالی با حضور گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: تابستان شروع شده اما هنوز مسئولان کرمان مجوز برگزاری رالی امسال را نداده اند ما توانستیم که قطار گردشگران خارجی را نیز به کرمان بیاوریم.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

در سفری که مدیران دفاتر خدمات مسافرتی کشور به کرمان داشتند آن ها ضمن بازدید از جاذبه‌های گردشگری مثل باغ شازده ماهان، ارگ راین، حمام گنجعلی خان و… همگی بر این نکته تاکید کردند که این استان از لحاظ داشتن جاذبه‌های گردشگری چیزی کم ندارد اما در بحث زیرساختها باید جدی تر فعالیت کرد.

 

پورفرج که فعالیتش اکثر در حوزه تورهای ورودی لوکس هست تنها هتل مناسب برای حضور گردشگران خارجی خود را تنها هتل ۵ ستاره‌ای می داند که در اکثر اوقات پر از گردشگر هست. او مجبور هست که گردشگران خود را به هتل‌های دیگری ببرد که عمده از نظر او و گردشگرانش مناسب نیست به همین علت تورهای گردشگری او اکثر از دو روز در کرمان توقف ندارد.

 

نداشتن هتل‌های لوکس دغدغه تعداد زیادی از افرادی هست که در حوزه ورودی کار میکنند وگرنه اکثر آن ها از خدمات پذیرایی و رستوران‌های سنتی و حتی لوکس این استان رضایت دارند.

 

همۀ گردشگران به منزل محلی نمیروند

در شهر کرمان یک هتل ۵ ستاره و تعداد زیادی واحد پذیرایی وجود دارد. بعضی از فعالان گردشگری معتقدند که تعداد این هتلها باید اکثر شود چون هر بار با هتل‌های این شهر تماس گرفته میشود آن ها جای خالی ندارند. راضیه محمودی از فعالان تورهای ورودی هست که به خبرنگار مهر گفت: خیلی از گردشگران ما جزو گردشگران لوکس میباشند

 

که میخواهند حتما در هتل‌هایی اقامت کنند که برترین خدمات را ارائه کند این گردشگران پول‌های خوبی هم خرج میکنند و حضورشان در یک شهر می تواند اقتصاد گردشگری آن شهر را متحول کند اما این شهر همه ی وقت از نبود هتل رنج برده هست. ما خیلی از مسیرهای خود را تغییر می دهیم آن هم به علت نبود اقامتگاه لوکس.

سفر به کرمان و معرفی جاذبه های گردشگری دیدنی

وی ادامه داد: اقامتگاه‌های محلی برای بعضی از گردشگران مناسب هست همه ی آن‌ها نمی‌پسندند در منزل‌ای اقامت کنند که همه ی چیز محلی هست و یا حداقلی هست گرچه ما گردشگرانی داریم که با کوله سفر میکنند و اصلا دلشان می خواهد که با فرهنگ مردم آشنا شوند به تبع آن‌ها ترجیح می دهند

 

که به چنین اقامتگاه‌هایی بروند و ما هم آن‌ها را هدایت میکنیم اما بازهم اقامتگاه‌های را به انها معرفی خواهیم کرد که تمیز باشد. چون تمیز بودن یک مکان برای گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی